Min vård ger Dalarnas invånare sjukvård där de befinner sig

Publicerad 27 januari 2017

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Den 30 januari lanserar Landstinget Dalarna tjänsten Min vård - din digitala vårdcentral. Med denna app till telefonen eller surfplattan kan patienter nu träffa läkare eller sjukgymnast/fysioterapeut och få medicinska konsultationer via videosamtal som ett alternativ till att besöka sin ordinarie vårdcentral.

-Vi arbetar ständigt med att öka tillgängligheten till hälso- och sjukvården. Genom appen erbjuder vi ett alternativ till att få kontakt med vårdpersonal. Dessutom skapar vi mer tid för fysiska möten för de patienter som verkligen behöver fysiska läkarbesök på vårdcentralerna, säger Matts Lindgren, projektledare för Min vård.

Precis som på sin ordinarie vårdcentral kan patienten få hjälp med en rad olika sjukdomar och besvär som inte kräver regelbunden kontakt med primärvården. Exempel på detta kan vara allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, migrän eller ögoninflammation. Vårdnadshavare kan även söka vård för sjukt barn.

-Jag tycker att det är en spännande satsning och är intresserad av att arbeta på nya sätt. Med hjälp av Min vård kan vi nu underlätta för patienter så att de inte i första hand behöver söka sig till sin fysiska vårdcentral, till exempel om man är hemma med sjukt barn eller har ett rörelsehinder. Därmed når vi fler patienter där de befinner sig, säger medverkande läkare Henrik Backolars, Gagnef vårdcentral.

Första passet måndagen den 30 januari klockan 13.00-17.00 bemannas av en sjukgymnast. Vidare kommer ett rullande schema med läkare och sjukgymnaster/fysioterapeuter från olika vårdcentraler och sjukhus att bemanna Min vård.

Så här går det digitala vårdbesöket till:

  • Ladda ner appen Min vård.
  • Logga in säkert med ditt mobila BankID.
  • Boka en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
  • Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.
  • Gå in i appen. Då du är inloggad i appen kommer du att placeras i ett väntrum. Videomötet startats därefter automatiskt på vårdgivarens initiativ. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta.
  • Besöket journalförs precis som vid ett vanligt besök på din ordinarie vårdcentral. Vårdgivaren gör sedan en medicinsk bedömning och skriver remiss eller recept om behov finns. Medicin kan hämtas ut på närmaste apotek. Vi skriver inte ut beroendeframkallande preparat.
  • Efter ditt besök skickas en faktura till din folkbokföringsadress. Besöket kostar lika mycket som vid ett besök hos din ordinarie vårdcentral. Högkostnadsskydd gäller