Tappa inte träningen i sommar

Publicerad 19 juli 2017

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Semester betyder ledighet, en chans att återhämta sig och få gå ner i varv men det behöver inte betyda att du släpper träningen helt.

– Sänk kraven men håll igång lite grann, tipsar Landstingets Dalarnas friskvårdskonsulent Anna Kroon.

Det är lätt att tappa bort träningen helt när det är dags för semester. Träningstiden trängs undan när det är dags för sightseeing i storstan, grill med grannarna och renoveringsprojektet som stått på vänt.

– Mitt första råd är – sänk kraven. Du behöver inte träna så mycket eller så hårt, men håll igång lite, gör något. Vi behöver fysisk aktivitet, det är bra för både knoppen och kroppen, säger Anna Kroon.

Rekommendationen för hur mycket fysisk aktivitet du behöver för att må bra är minst 150 minuter per vecka om du väljer att röra på dig med ”måttlig intensitet”. En rask promenad där du får upp flåset något är ett bra exempel.

– Du kan lägga upp det hur du vill: 30 minuter fem dagar eller 50 minuter i tre dagar. Det viktiga är att du måste hålla på minst 10 minuter. Det fungerar heller inte att ta allt på en gång, du måste sprida ut det om du vill ha de hälsofrämjande effekterna som förebygger sjukdomar, säger hon.

Om du vill träna mer intensivt räcker 75 minuter per vecka för att få de goda hälsoeffekterna. 15 minuter i fem dagar eller 25 minuter i tre dagar. Här handlar det till exempel om en joggingtur där du får upp flåset rejält.

– Mitt andra träningsråd är – planera in när du tänker träna. Titta på din vecka, ställ frågan – när och vad ska jag träna? Håll i rutiner under sommaren. Vad händer annars i höst när det är dags att starta upp igen? Det är alltid tungt att börja om.

Annas tredje råd för att hålla igång sommarträningen är att vara flexibel och våga testa något nytt:

– Om man inte vet vad man ska träna – googla – på nätet finns massor med inspiration för träning. Sedan tycker jag att det är smart att passa på att träna på morgonen – då är det ju klart sedan! Och det behöver inte vara så långa pass 15-30 minuter räcker.

Ett annat bra träningstips för den som har svårt att finna motivationen själv är att hitta en träningskompis, då är det svårare att dra sig ur.

– Och var nöjd med det du gör, fokusera på det, istället för att gräma dig över det som inte blivit av, säger Anna avslutningsvis.