Digital vårdcentral - Min vård

Stäng

Kontakt

Min vård - din digitala vårdcentral

Teknisk support

010-249 91 15 vardcentral.minvard@ltdalarna.se

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se
Stäng

Skicka E-post till Landstinget Dalarna

Fyll i alla fält markerade med *.

Vi kan tyvärr inte besvara/handlägga medicinska frågor eller tidbokningar via denna e-postadress utan vi måste hänvisa till 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Min vård - din digitala vårdcentral


Från och med den 30 januari kan du träffa Landstingets Dalarnas vårdpersonal där du befinner dig: hemma, på jobbet eller på semester. Vi finns inte längre bort än din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Med vår app Min vård kan du träffa läkare, sjukgymnast/fysioterapeut eller ungdomsmottagning och få medicinska konsultationer via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och mobilt BankID.


Vad kan vi hjälpa dig med? 

Precis som på din ordinarie vårdcentral kan vi hjälpa dig med en rad olika sjukdomar och besvär. Är du akut sjuk bör du ringa 112. Symptomlista över vanliga symptom och besvär som du kan söka vård för i Min vård

Läkarbesök
Vi kan hjälpa dig med de lindriga besvär som inte kräver regelbunden kontakt med din ordinarie vårdcentral. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, migrän och ögoninflammation. Enklare sjukintyg kan utfärdas. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn.

Sjukgymnast-/fysioterapeutbesök
Vid akuta åkommor kan vi hjälpa dig med rådgivning och instruktioner för egenbehandling.

Ungdomsmottagning
Vi kan hjälpa dig med besvär med lättare ångest och oro, stress, sömnproblem, lättare depression, psykosociala besvär, identitetsfrågor, sex och relationsfrågor. Läs mer om Min vård - din digitala ungdomsmottagning.


 Så här går det till:

  1. Ladda ner appen Min vård.
  2. Logga in säkert med ditt BankID. 
  3. Boka en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
  4. Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.
  5. Gå in i appen. Då du är inloggad i appen kommer du att placeras i ett väntrum. Videomötet startats därefter automatiskt på vårdgivarens initiativ. 
  6. Mötet genomförs via videolänk i din mobiltelefon eller surfplatta. Besöket journalförs precis som vid ett vanligt besök på din ordinarie vårdcentral. Vårdgivaren gör sedan en medicinsk bedömning och skriver remiss eller recept om behov finns. Medicin kan hämtas ut på närmsta apotek. Vi skriver inte ut beroendeframkallande preparat.
  7. Efter ditt besök skickas en faktura till din folkbokföringsadress. Besöket kostar lika mycket som vid ett besök hos din ordinarie vårdcentral. Högkostnadsskydd gäller.

Nu finns vården nära, koppla upp dig mot oss var du än befinner dig. Välkommen till Min vård - din digitala vårdcentral.